• استان: تهران
  • حوزه انتخابیه: تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر
  • شعار: عدالت، توسعه و ایران آباد

پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

عبدالله ذاکر یکی از داوطلبین نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر است، که در زیر رزومه کوتاهی از وی و پاسخ‌هایش به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

رزومه:

– دکتر عبدالله ذاکر از کارشناسان ارشد و مدیران برنامه و بودجه و وزارت کار و امور اجتماعی، به مدت ۲۷ سال بوده است.

-وی فارغ تحصیل علوم ارتباطات در مقطع دکتری دانشگاه آزاد تهران مرکز و لیسانس و فوق لیسانس علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی است.

* مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟

یکی از آسیب‌های جدی کاربردی مجلس، سرگرم بودن نمایندگان به مسائل روزمره و غیر استراتژیک می‌باشد که نماینده را از تدبیر و تفکر در مورد مسائل ساختاری و زیربنایی باز می‌دارد.

*مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟

معتقدم مجلس شورای اسلامی باید برنامه‌های سند چشم انداز و برنامه‌های توسعه را همگام با برنامه‌های رهنمودی رهبر معظم انقلاب سرلوحه کار خویش قرار دهد و افق دید نماینده باید آینده نگرانه باشد.

*نمایندگان چرا نباید اسیر تجمل‌گرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟

یکی از راه‌های مبارزه با تجمل گرایی نمایندگان، رسیدگی به وضعیت معیشت و رفاه نمایندگان می‌باشد همچنان که نماینده باید در هر دوره‌ای نسبت به عملکرد خویش در برابر قوای دیگر پاسخگو باشد. مصونیت‌هایی که نمایندگان از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارند برداشته شود و آنها نیز در برابر قانون با سایرین مساوی باشند.

*همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلی‌گاه این همراهی و همکاری چیست؟

به طور مثال مجلس قانون وضع می‌کند و قوه مجریه اجرا می‌کند.

مجلس باید در خصوص چگونگی اجرای قانون با قوه مجریه تعامل داشته باشد.

هر کدام از قوا باید به نقد یکدیگر پرداخته، ایرادها و مشکلات یکدیگر را حل کنند.

لازمه این امر آن است که رسانه آزاد وجود داشته باشد و بازگو کننده مشکلات باشد تا هر جایی که هر قوه به انحراف می‌رود رسانه هشدار دهد و آگاهی سازی کند، چرا که رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند.

*مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟

عدم مسئولیت پذیری باعث کمرنگ شدن اعتماد عمومی شده و مردم حس می‌کنند نمایندگان برای نفع شخصی، تجملات و مال اندوزی به مجلس می‌روند و این باعث کاهش مشارکت مردم در تصمیمات شده، آهنگ رشد در جامعه را کند کرده و عدم توسعه یافتگی را سبب می‌شود.

*مردمی بودن یکی از خصیصه‌های مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه می‌تواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوام‌زدگی و طرح شعارهای غیر واقع‌بینانه اسیر شود؟

لازمه این امر این است که نماینده در ورطه تجملات نیوفتد و البته این عدم تجمل گرایی باعث عوام فریبی نشود. وی باید فاصله خود را با دیگران محتاطانه حفظ کند.

* طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مد نظر قرار گیرد؟

نماینده باید به مصالح و منافع ملی بیش از منافع شخصی توجه کند و توسعه را در بعد کلان ببیند. برای یک نماینده، منافع شهر یا استان خود با منافع دیگر استان‌ها تفاوتی ندارد و کل کشور را باید یکسان ببیند. وی باید از قومیت گرایی، باند بازی، طایفه گرایی و گروه گرایی حذر کند.

  • سوالات استانی:

*استان تهران با کمبود سرانه‌های آموزشی، ورزشی، فضای سبز و… در اکثر مناطق خود به ویژه پردیس مواجه است، برای حل این معضل چه تدابیر عاجلی باید اندیشید؟

در این مورد باید بعد ورزشی و آموزشی را به بخش خصوصی واگذار کرد و دولت بر این امر نظارت کند. رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان و جلوگیری از حاشیه نشینی می‌تواند تا حدی این مشکل را حل کند. ضعف مشارکت اجتماعی در امر آموزش و ورزش بیشتر به این مسائل دامن می‌زند.

*آلودگی هوا و فرسودگی حمل و نقل عمومی یکی از رایج‌ترین معضلات استان تهران است، برای حل این دو مساله چه برنامه‌ای دارید؟

باید دولت را ملزم کرد به جای تولید خودروهای کم کیفیت و مالیات‌های مربوطه، خودروهای با کیفیت تر را وارد شبکه حمل و نقل عمومی نماید. می‌توان با کنترل شدیدتر خودروهایی که بی هدف و سرگردان در شهر مشغول تردد هستند، از آلودگی هوا کم کرد. نظرات کارشناسی متخصصان امر برای کاهش آلودگی یک ضرورت انکار ناپذیر است.

*حاشیه نشینی و مهاجرت پذیری بالای تهران یکی از مسائلی است، که این استان و به خصوص شهر تهران را همواره با خود درگیر کرده است، این دو معضل چگونه مدیریت می‌شوند؟

با ایجاد اشتغال در شهرهای استان تهران، اعطای وام‌های بلند مدت و کم بهره و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی فعال می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

source

توسط namov