یک فعال صنعت قطعه گفت: متاسفانه نبود استراتژی مشخص و سیاستهای حمایتی درست؛ قطعهسازی وخودروسازی را در شرایط نامطلوبی قرار داده است. یکی از این سیاستهای اشتباه، واردات خودروهای دستدوم است که موجب کاهش ظرفیت تولید در واحدهای قطعهسازی و کارخانجات خودروسازی شده است زیرا ارزی که باید به صنعت قطعه و خودرو تخصیص داده میشد به واردات خودرو اختصاص یافته است.
محسن رزمخواه تصریح کرد: بهرغم اینکه سابقه فعالیت خودروسازی ایران بیش از کشورهای کره، ژاپن و چین است اما امروز این کشورها به قطبهای اصلی خودرو در جهان تبدیل شدهاند ولی ما از پیشرفت در این صنعت جا ماندهایم.
این فعال قطعهسازی با بیان اینکه صنعت خودرو در سالهای اخیر در دور باطل قرار گرفته است، تصریح کرد: مونتاژ قطعات خارجی و عدم امکان طراحی پلتفرم و قطعات موردنیاز خودرو در داخل برای صنعتی که بیش از ۶۰ سال از عمر آن میگذرد، باعث تاسف است.
رزمخواه تاکید کرد: تنها با حضور نسل جدید مدیران تصمیمساز در صنعت خودرو میتوان هویت این صنعت را به شرایط مطلوب تغییر داد و همگام با خودروسازان جهانی حرکت کرد در غیر این صورت امیدی به اصلاح و بهبود صنعت قطعه و خودرو نخواهد بود.
این فعال صنعت قطعه در پایان نسبتبه افزایش تصاعدی قیمت خودرو در صورت تداوم شرایط فعلی در صنعت خودرو هشدار داد و بیان کرد: با توجه به عدم تحقق هدفگذاری تولید خودرو در نیمه نخست امسال چون قیمت خودرو تابع قانون عرضه و تقاضاست با ادمه روند فعلی قطعا در آینده نزدیک با کاهش عرضه و افزایش تقاضا و درنهایت رشد تصاعدی قیمت خودرو و شرایط نامطلوب در بازار خودرو مواجه خواهیم شد.